Onze vriendschapsbanken

Het is de bedoeling dat kinderen hierop kunnen zitten als ze zich niet goed voelen. Het ultieme doel is dat andere kinderen dit gaan opmerken en hulp gaan bieden.

 

Het helpt contacten te leggen, het kind krijgt het gevoel gezien te worden, het is makkelijker voor kinderen die zelf de eerste stap naar contact niet durven nemen, kan op elk moment van de dag gebruikt worden, door dat andere kinderen hier gebruik van maken kan het andere leerlingen stimuleren om dit ook te doen. Het bevordert vriendschap.

 

Door hierop te zitten maakt het kind duidelijk dat het hulp, steun wil krijgen of getroost wil worden. Door middel van deze bank kan het kind zonder verbale communicatie hulp krijgen.

 

Ze zijn uitgevonden om eenzaamheid en pesten tegen te gaan. Kinderen gaan hierop zitten zodat andere kinderen kunnen vragen of hij/zij wil mee spelen of om een praatje te doen.

Het is aangetoond dat zulke banken er wel degelijk voor zorgen dat kinderen ondersteuning krijgen doordat andere  leerlingen hier hun steentje aan bijdragen. Het blijkt dus zo te zijn dat kinderen zich hierdoor wel degelijk welkom en gewaardeerd voelen. Dit zijn essentiële doelstellingen waar elke school naar streeft.

 

In onze ogen kunnen kinderen op deze manier ook veel van elkaar leren. Door te zien dat leerlingen een medeleerling gaan helpen, worden kinderen zelf getriggerd om een volgende keer ook eens hulp te bieden. De empathie van kinderen kan dus verder doorgroeien. De bank moet een veilige plek zijn waar elk kind gebruik kan/mag van maken.

Een moeder was bij de school van haar zoon, en ze zag een fel gekleurde bank in de speeltuin. Ze vroeg aan haar zoon of dit de enige plek was om op te zitten ...

Hij zei: "Nee, dat is de bank voor vrienden. Als iemand eenzaam is of geen speelkameraadje kan vinden, en je gaat daar opzitten, komen andere kinderen vragen om met hun te spelen."

De moeder vond dit geweldig en vroeg aan de zoon of hij het zelf heeft gebruikt? Hij zei: "Ja, aan het begin van het nieuwe schooljaar toen ik hier nieuw was. Ik zat daar en een andere jongen kwam vragen om met hem te spelen. Hier werd ik blij van. En nu, als ik daar iemand zie zitten, vraag ik ze om met mij te spelen."

Wat een geweldig idee over wederzijdse vriendelijkheid!